Kto odpowiada za dopuszczenie podręczników do nauki religii? Jaką władzę w tej kwestii ma dyrektor?
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem międzynarodowym (konkordat) oraz prawem oświatowym
dyrektor przedszkola lub szkoły
nie dopuszcza programów do nauczania religii w przedszkolu lub szkole, którą kieruje.
Nauczanie religii w przedszkolu lub w szkole odbywa się bowiem
na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze Kościołów i innych związków wyznaniowych, które z kolei są jedynie przedstawione Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Dyrektor nie może zatem wymagać od nauczycieli religii składania wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego programów i podręczników do nauczania religii, ponieważ zostały one już zatwierdzone przez odpowiednie władze Kościołów i innych związków wyznaniowych. Nauczyciel religii ma jednak obowiązek poinformować dyrektora o programie i podręcznikach, z których będzie korzystał. Dyrektor na podstawie informacji nauczyciela umieszczę dany program w Szkolnym Zestawie Programów na dany rok szkolny i przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz podaje do wiadomości rodziców i uczniów.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r.
w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
nie dotyczy zatem programów i podręczników do nauczania religii.
Podstawa prawna:
1.
Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r., art.12 ust. 2 (Dz.U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318)
2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, par. 4 (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 ze zm.)